Cordelia Menz

Cordelia Menz [✓]

Research Fellow -  Educational Psychology

Contact

Address

Room: F229b
Hauptstraße 47
69117 Heidelberg

Publications

Hendriks, F., Seifried, E., & Menz, C. (2021). Unraveling the “smart but evil” stereotype: Pre-service teachers’ evaluations of educational psychology researchers versus teachers as sources of information. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie . Advance online publication. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000300

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2021). Where do pre-service teachers’ educational psychological misconceptions come from? The roles of anecdotal versus scientific evidence. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie . Advance online publication. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000299

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2020). Misconceptions die hard: Prevalence and reduction of wrong beliefs in topics from educational psychology among preservice teachers. European Journal of Psychology of Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10212-020-00474-5

Rutsch, J., Menz, C., Becker, N., Bengel, J., Dickhäuser, O., Kiesel, A., Wilhelm, O., & Spinath, B. (2020). Qualitätsaspekte bei der Einführung eines Studierendenauswahlverfahrens am Beispiel der Psychologie. Qualität in der Wissenschaft, 3, 77-84.

Conference Contributions


Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2019, September). Where do preservice teachers’ educational psychological misconceptions come from? The role of anecdotal evidence vs. empirical evidence. In E. Seifried & B. Spinath (Chairs), Do preservice teachers use evidence – or how might they? Symposium auf der Biannual Conference of the European Society for Psychology Learning and Teaching (ESPLAT), Utrecht, Niederlande.

Seifried, E., Menz, C., & Spinath, B. (2019, September). Perceived stereotype threat in preservice teachers and its consequences: A comparison between Germany and Finland. Vortrag auf der Biannual Conference of the European Society for Psychology Learning and Teaching (ESPLAT), Utrecht, Niederlande.

Rutsch, J., Menz, C., & Spinath, B. (2019, September). Studierendenauswahlverfahren Psychologie Baden-Württemberg. Poster im Rahmen der KickOff-Veranstaltung „Landesstrategie Eignung und Auswahl“, Heidelberg.

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2019, September). Quellen von Wissen: Die Rolle anekdotischer und empirischer Evidenz für pädagogisch-psychologische Fehlvorstellungen unter Lehramtsstudierenden. In E. Thomm & E. Seifried (Chairs), Zur Wahl, Nutzung und Rolle (nicht- )wissenschaftlicher Informationsquellen zu Bildungsthemen durch Lehramtsstudierende. Symposium auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.

Seifried, E., Menz, C. & Spinath, B. (2019, September). Stereotype Threat, Akzeptanz pädagogisch-psychologischer Erkenntnisse und Studienzufriedenheit: Ein Vergleich zwischen deutschen und finnischen Lehramtsstudierenden. Vortrag auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2019, August). Prevalence and reduction of educational psychological misconceptions among preservice teachers. In E. Seifried (Chair), Beliefs about educational psychology: Status quo and preventing misconceptions and science denial. Symposium auf dem 18. Biennial Meeting of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI), Aachen.

Kiemer, K., Hendriks, F., Groß Ophoff, J., Seifried, E., & Menz, C. (2019, August). What is (needed to achieve) ‘evidence-based teaching’?. Roundtable auf dem 18. Biennial Meeting of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI), Aachen.

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2019, April). Misconceptions about topics from educational psychology: Prevalence and persistence among preservice teachers in Germany. In E. Seifried & B. Spinath (Chairs), Ask for evidence: Identifying, preventing and counteracting scientific and educational myths. Symposium auf dem Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Toronto, Kanada.

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2018, September). Values for and acceptance of (educational) psychology among German preservice teachers. In E. Seifried (Chair), Perception and use of psychological science in preservice teachers. Symposium auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt am Main.


Seifried, E. & Menz, C. (2019, Juni). Wie nehmen Lehramtsstudierende Erkenntnisse der Pädagogischen Psychologie wahr und haben sie pädagogisch-psychologische Misconceptions?
(Ein Bericht aus dem Projekt „Ask for Evidence – Vermittlung evidenzbasierten Denkens und Handelns in der Lehrerbildung“). Eingeladener Vortrag im Rahmen des Institutskolloquiums der Johannes Gutenberg Universität Mainz.

Seifried, E. & Menz, C. (2018, Dezember). Ask for Evidence – Vermittlung evidenzbasierten Denkens und Handelns in der Lehrerbildung. Eingeladener Vortrag im Rahmen des Psychologischen Forschungskolloquiums der Universität Augsburg.

Recent courses

Below you find a list of courses I am going to teach this semester (Wintersemester 2020/21).

Please refer to the lecture index (LSF) for past courses..

Teaching


Winter term 2017/2018: Current Topics of Educational Psychology (Master's program)

Summer term 2017: Current Topics of Educational Psychology (Bachelor's program)

Research assistant Educational Psychology, Institute of Psychology, Heidelberg University

Research assistant for Project: „Studierendenauswahl-Verbund Psychologie Baden-Württemberg“ (STAV-Psych-BaWü)

Quality management, Institute of Psychology, Heidelberg University

Journal managing editor of the journal Psychology Learning & Teaching (PLAT; https://journals.sagepub.com/home/plj )


Curriculum Vitae


2011-2014: Bachelor's program in Psychology, Heidelberg University & University of Limerick, Ireland
2012-2016: Student assistant, Educational Psychology, Heidelberg University
2014-2016: Master's program in Psychology, Heidelberg University & Università di Padova, Italy
since 2017: Research assistant in Psychology, Educational Psychology, Heidelberg University
since 10/2017: Quality management, Institute of Psychology, Heidelberg University
since 06/2018: Journal managing editor of the journal Psychology Learning & Teaching (PLAT; https://journals.sagepub.com/home/plj)
since 09/2019: Research assistant, Department of Educational Psychology, Heidelberg University (Project: „Studierendenauswahl-Verbund Psychologie Baden-Württemberg“ (STAV-Psych-BaWü))