Dr. Cordelia Menz

Dr. Cordelia ­ Menz

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Sekretariat Pädagogische Psychologie
Hauptstraße 47
69117 Heidelberg

Publikationen

Hendriks, F., Seifried, E., & Menz, C. (2021). Unraveling the “smart but evil” stereotype: Pre-service teachers’ evaluations of educational psychology researchers versus teachers as sources of information. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 35 (2-3), 157-171. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000300

Menz, C.*, Rutsch, J.*, & Spinath, B. (2021). Strukturelle Gerechtigkeitsaspekte bei der Einführung eines Studieneignungstests im Studiengang Bachelor Psychologie. Das Hochschulwesen, 69 (1+2), 24-30.

Menz, C., Spinath, B., Hendriks, F., & Seifried, E. (2021). Reducing educational psychological misconceptions: How effective are standard lectures, refutation lectures, and instruction in information evaluation strategies? Scholarship of Teaching and Learning in Psychology . Advance online publication. https://doi.org/10.1037/stl0000269

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2021). Misconceptions die hard: Prevalence and reduction of wrong beliefs in topics from educational psychology among preservice teachers. European Journal of Psychology of Education, 36 (2), 477-494. https://doi.org/10.1007/s10212-020-00474-5

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2021). Where do pre-service teachers’ educational psychological misconceptions come from? The roles of anecdotal versus scientific evidence. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 35 (2-3), 143-156. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000299

Rutsch, J., Menz, C., Becker, N., Bengel, J., Dickhäuser, O., Kiesel, A., Wilhelm, O., & Spinath, B. (2020). Qualitätsaspekte bei der Einführung eines Studierendenauswahlverfahrens am Beispiel der Psychologie. Qualität in der Wissenschaft, 14 (3), 77-84.


* geteilte Erstautorinnenschaft

Konferenzbeiträge

Menz, C., Spinath, B., Hendriks, F., & Seifried, E. (2021, September). Refutations: pädagogisch-psychologische Fehlvorstellungen reduzieren und Metakognition fördern. In B. Berweger (Chair), Überzeugungen und Evidenz: Fehlkonzepte, epistemisches Denken und metakognitive Genauigkeit von Studierenden. Symposium auf der Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PaePsy), Heidelberg, Deutschland.

Menz, C., Spinath, B., Hendriks, F., & Seifried, E. (2021, September). Reducing educational psychological misconceptions and enhancing metacognitive monitoring accuracy. In B. Berweger (Chair), Studentsʼ metacognitive ability, epistemic beliefs, and epistemic emotions when confronted with conflicting information in psychology and educational science. Symposium auf der Biannual Conference of the European Society for Psychology Learning and Teaching (ESPLAT), Heidelberg, Deutschland.

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2019, September). Where do preservice teachers’ educational psychological misconceptions come from? The role of anecdotal evidence vs. empirical evidence. In E. Seifried & B. Spinath (Chairs), Do preservice teachers use evidence – or how might they? Symposium auf der Biannual Conference of the European Society for Psychology Learning and Teaching (ESPLAT), Utrecht, Niederlande.

Seifried, E., Menz, C., & Spinath, B. (2019, September). Perceived stereotype threat in preservice teachers and its consequences: A comparison between Germany and Finland. Vortrag auf der Biannual Conference of the European Society for Psychology Learning and Teaching (ESPLAT), Utrecht, Niederlande.

Rutsch, J., Menz, C., & Spinath, B. (2019, September). Studierendenauswahlverfahren Psychologie Baden-Württemberg. Poster im Rahmen der KickOff-Veranstaltung „Landesstrategie Eignung und Auswahl“, Heidelberg.

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2019, September). Quellen von Wissen: Die Rolle anekdotischer und empirischer Evidenz für pädagogisch-psychologische Fehlvorstellungen unter Lehramtsstudierenden. In E. Thomm & E. Seifried (Chairs), Zur Wahl, Nutzung und Rolle (nicht-)wissenschaftlicher Informationsquellen zu Bildungsthemen durch Lehramtsstudierende. Symposium auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.

Seifried, E., Menz, C. & Spinath, B. (2019, September). Stereotype Threat, Akzeptanz pädagogisch-psychologischer Erkenntnisse und Studienzufriedenheit: Ein Vergleich zwischen deutschen und finnischen Lehramtsstudierenden. Vortrag auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2019, August). Prevalence and reduction of educational psychological misconceptions among preservice teachers. In E. Seifried (Chair), Beliefs about educational psychology: Status quo and preventing misconceptions and science denial. Symposium auf dem 18. Biennial Meeting of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI), Aachen.

Kiemer, K., Hendriks, F., Groß Ophoff, J., Seifried, E., & Menz, C. (2019, August). What is (needed to achieve) ‘evidence-based teaching’?. Roundtable auf dem 18. Biennial Meeting of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI), Aachen.

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2019, April). Misconceptions about topics from educational psychology: Prevalence and persistence among preservice teachers in Germany. In E. Seifried & B. Spinath (Chairs), Ask for evidence: Identifying, preventing and counteracting scientific and educational myths. Symposium auf dem Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Toronto, Kanada.

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2018, September). Values for and acceptance of (educational) psychology among German preservice teachers. In E. Seifried (Chair), Perception and use of psychological science in preservice teachers. Symposium auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt am Main.



Seifried, E. & Menz, C. (2018, Dezember). Ask for Evidence – Vermittlung evidenzbasierten Denkens und Handelns in der Lehrerbildung. Eingeladener Vortrag im Rahmen des Psychologischen Forschungskolloquiums der Universität Augsburg.

Seifried, E. & Menz, C. (2019, Juni). Wie nehmen Lehramtsstudierende Erkenntnisse der Pädagogischen Psychologie wahr und haben sie pädagogisch-psychologische Misconceptions? (Ein Bericht aus dem Projekt „Ask for Evidence – Vermittlung evidenzbasierten Denkens und Handelns in der Lehrerbildung“). Eingeladener Vortrag im Rahmen des Institutskolloquiums der Johannes Gutenberg Universität Mainz.



Kurzvita


2011-2014: Studium der Psychologie (Bachelor of Science), Universität Heidelberg & University of Limerick, Irland
2012-2016: Wissenschaftliche Hilfskraft in der Arbeitseinheit Pädagogische Psychologie, Universität Heidelberg
2014-2016: Studium der Psychologie (Master of Science), Universität Heidelberg & Università di Padova, Italien
Seit 2017: Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Arbeitseinheit Pädagogische Psychologie, Universität Heidelberg
Seit 10/2017: Qualitätsmanagerin des Psychologischen Instituts, Universität Heidelberg
Seit 06/2018: Journal Manager der internationalen Zeitschrift Psychology Learning & Teaching (PLAT; https://journals.sagepub.com/home/plj )
Seit 09/2019: Wissenschaftliche Koordination im Projekt „Studierendenauswahl-Verbund Psychologie Baden-Württemberg“ (STAV-Psych-BaWü)
04/2021: Promotion im Fach Psychologie (Dr. phil.)