Prof. Dr. Sabina Pauen

Prof. Dr. Sabina ­ Pauen [✓]

Kontakt

Adresse

Dienstzimmer: F203
Hauptstraße 47
69117 Heidelberg

Forschungsinteressen

  • Kulturvergleiche zur frühen Impulsregulation in Eltern-Kind Diadem
  • Frühe Denkentwicklung und ihre Förderung (Kategorisierung, Problemlösen, Kreativität)
  • Hirnkorrelate von Kategorisierungsprozessen im Säuglingsalter
  • Beobachtungslernen in der frühen Kindheit
  • Epigenetische Grundlagen, Messung und Bedeutung selbstregulativer Fähigkeiten bei Kleinkindern
  • Soziale Entwicklung und ihre Determinanten
  • Dokumentation frühkindlicher Entwicklung durch Eltern und Fachkräfte
  • Unterstützung junger Eltern in ihrer Beziehungsgestaltung zum Kind

Laufende Forschungsprojekte

Drittmittelfinanziert

  • +4EU Synergy Grant
  • +4EU Educational Projekt: Understanding and Supporting Caregiver Child Interactions 
  • DFG-Projekt: Fun or function? What motivates preschoolers to overimitate in playful vs. instrumental task settings? 
  • BMBF & Jacobs Foundation (Verbundprojekt): BRISE (Bremer Initiative zur Stärkung der kindlichen Entwicklung)

Aufgaben

  • Forschung und Lehre für BA-, und MA-Studenten in unterschiedlichen Fachgebieten (Entwicklungspsychologie, Biologische Psychologie, Psychologie im Schnittfeld zwischen Klinischer und Entwicklungspsychologie, Selbstregulation)
  • Supervision und Unterstützung von Nachwuchswissenschaftlern
  • Leitung verschiedener Drittmittelprojekte
  • Mitwirkung in nationalen und internationalen Forschungsinstitutionen (z.B. DFG Fachkollegium; EU-Forschungsförderung)
  • Präsentation von Forschungsergebnissen auf nationalen und internationalen Konferenzen
  • Verfassen von Stellungnahmen, Empfehlungsschreiben, Gutachten, Expertisen
    (für Studenten, Nachwuchswissenschaftler, Drittmittelgeber, Ministerien, Gerichte)
  • Institutionelle Leitung der Hochschulambulanz zur Beratung von Familien und Kindern
  • Medienarbeit (Rundfunk, Fernsehen, Print-Medien)

Curriculum Vitae


Scientific Vita

since 2002 Full Professor of Developmental and Biological Psychology, Heidelberg University
2001 Junior Research Group Leader (DFG funded), Magdeburg University
2000 Head of the Center of Diagnostics, Intervention, & Evaluation, Magdeburg University
1999 Habilitation Psychology, Tübingen University
1993 Post Doc Research Fellow, Cornell University
1992 PhD in Psychology, Frankfurt University
1988 Diploma in Psychology, Marburg University

Additional Qualifications

2018 Video-based Child Psychotherapy (1 year)
2001 Systematic and Family Therapy (1 year)
1991 Child Play Therapy (2 years)
1988 Client-Centered Psychotherapy (2 years)

Grants (past 10 years)


2021-2022: BMBF / Senat Berlin: BeoKitz - Konzeption eines Entwicklungsscreenings für 2,5 und 4,5 jährige auf der Basis von MONDEY (5.000€)

2021-2022: EU: +4EU Educational Project Understanding and supporting caregiver-child interactions (45.632€)

2021-2025: BMBF / DLR: Assessing Developmental Change with MONDEY (Milestones of Normal Development in Early Years); Bremer Initiative for Promoting Early Development (BRISE) longitudinal study. 2 nd funding period (266.000€)

2020-2023: FoF4 (with Prof. Dr. S. Herpertz & Prof. Ch. Schwieren): Main Research Area: Self- and Co-regulation in dyadic interactions (290.000€).

2019-2022: German Research Foundation DFG: Fun or function? What motivates preschoolers to overimitate in playful vs. instrumental task settings? (270.000€)

20218-2021: Marsilius Studies (with Prof. C. Gathmann, Prof. J. Roos, Prof. K. Patzel-Matern): Early childhood in transition (450.000€).

2017-2018: FoF4 (with Dr. C. Schwarze, S. Barnow, S. Wallwiener, C. Sohn, & B. Burwinkel): Prä-, Peri- and Postnatal programming of self-regulation (9.951€)

2016-2021: BMBF / DLR: Assessing Developmental Change with MONDEY (Milestones of Normal Development in Early Years); Bremer Initiative for Promoting Early Development (BRISE) longitudinal study (266.000€)

2016-2017: FoF4 (with Dr. K. Plaschke): The impact of surgery and anaesthetics on self-regulation development in early childhood (10.000€)

2013-2016: "Haus der Kleinen Forscher" foundation: QUOTS: Developing a coding scheme to assess interactive quality in preschool science education (150.000€)

2012-2016: VW foundation: Insight through interactions: Early semantic knowledge about people,
pretend play, and executive functions
(241.500€)

2012-2015: German Research Foundation DFG: Tool-use and executive function in toddlers (95.000€)

2013-2015: German Research Foundation DFG (with Dr. S. Hoehl): Effects of motion and agency cues on visual object processing in early infancy (149.000€)


20212-2015: German Research Foundation (with PD Dr. C. Reck & Prof. E. Möhler): Anxiety disorders in the postpartal period as predictor for children’s temperament, behavioural problems and cognitive development at a preschool age.

2013-2014: FoF4 (with different colleagues): Impulsmanagement in the parent-child dyad

2009-2012: German Research Foundation (with Dr. S. Höhl): Neuronal correlates and behavioural measurements of social information processing in infants

2009-2012: Jacobs-Foundation: Development of a screening instrument to monitor early childhood development (0-3) .

2008-2012: VW-Foundation: “The social brain: developmental, philosophical and neuroscience perspectives.”

2008-2012: Foundation of the State of Baden-Württemberg: Graduate school: Early stress experiences and self-regualtion in infancy“ (5 doctoral fellowships)


Reviewer for Funding Agencies

since 2022 

since 2019

since 2014

since 2012

since 2012

since 2011

since 2007

since 2006

since 2015

since 2004

since 2004

since 2003

since 1998

Agency for Quality Management and Accreditation Austria

European Commission (Advanced ERC grants)

Excellence Network Bavaria - Evaluation Committee for Junior Professorships

Bosch Foundation

Daimler Benz Foundation

Alexander von Humboldt Foundation

German Ministery of Education

DAAD

German-Israel Foundation

Cusanus Foundation

Studienstiftung des Deutschen Volkes

Swiss National Fund

German Research Foundation

Honors, Professional Memberships and Coordinating Functions

Member Evaluation board for funding from the Heidelberg Academy of Science

Member Scientific Advisory Board Foundation “Stiftung Haus der Kleinen Forscher”

Director of the Department of Psychology, Heidelberg University

Reviewer for the Argentur für Qualitätssicherung und Akkreditierung Austria

Member of the Scientific Board: BEOKIZ Project Potsdam

Host of the International Summer School Understanding and supporting Caregiver-Child Interactions , +4EU Educational Project, funded by the EU.

Member of the Scientific Board of the Journal Kindheit & Entwicklung (Childhood and Development) . Hogrefe Verlag

Member of the Scientific Board of the Forum Frühkindliche Bildung (Panel Early Childhood Education) of the State of Baden-Württemberg, Germany

Elected Member of the Main Reviewer Board for Psychology of the German Research Foundation (Fachkollegium)

Member of the Scientific Board of the Foundation Herzenssache (SWR, radio broadcasting)

Host of International Conference on Understanding and Supporting Self-regulation Development at Heidelberg University

Member of the Wilhelm Wundt Association

Evaluation Committee for Excellence Junior Professorships of the Swiss National Fond

Marsilius-Fellow, Heidelberg University

Member of the Panel for experts at the Center for Research on Play in Eduction, Development, and Learning (PEDAL) at Cambridge University

Member of the committee for deloping the Institutional Strategy of Heidelberg University (FosKom)

Head of the research council of “ Field of Focus 4: Self-regulation and regulation in individuals and organizations” as part of the “Excellence Initiative/Strategy” funded by the German Research Foundation

Member, Exzellence-Database AcademicNet

Visiting Professor at Harvard University

Member Heidelberger Academy of Science

Speaker of graduate program Early stress expereience and self-regulation in infancy

First-place ranking, full professorship, Leipzig University

Main outreach activities of recent years

2022 "Die wunderbare Welt der Kinder: Endlich allein zuhause, VOX, 4 hours broadcasted at prime time

2021 "Die wunderbare Welt der Kinder: Wir werden groß! Corona Special VOX, 4 hours broadcasted at prime time 

2020 "Entwicklungspsychologie: Verstehen, wie Kinder denken, fühlen, handeln. Online-Seminar der ZEIT-Akademie 

2019 "Die wunderbare Welt der Kinder: Wir werden groß!" VOX documentary, 2 x 90 minutes broadcasted at prime time  

2018 "Die wunderbare Welt der Kinder: Wir werden groß!" VOX documentary, 2 x 90 minutes broadcasted at prime time  

2017 "Die wunderbare Welt der Kinder: Wir sind Sechs!" VOX documentary, 3 x 90 minutes broadcasted at prime time 

2016 "Die wunderbare Welt der Kinder: Wir sind Fünf!" VOX documentary, 2 x 90 minutes broadcasted at prime time 

2015 "Die wunderbare Welt der Kinder: Wir sind Vier!" VOX documentary, 2 x 90 minutes broadcasted at prime time

Selected Publications

Pauen, S., & Peykarjou, S. (2023). Infants’ fast neural categorization of artificial objects: The impact of stimulus and task characteristics. Developmental Psychology, 59(8), 1496–1510. https://doi.org/10.1037/dev0001518

Mata, C. & Pauen, S. (2023). Cultural differences in impulse-management in parent-child dyads, and early self-regulation development: A comparison between Germany, El Salvador, and ChileActa Psychologica,234 (7): 103871. DOI:10.1016/j.actpsy.2023.103871

Breyel, S. & Pauen, S. (2023). How prior experience in analogous tasks affects three-year-olds’ tool making. Cognitive Development, 65, 101286. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2022.101286

Breyel, S. & Pauen, S. (2022). Private Speech during Problem-Solving: Tool Innovation Challenges Both Preschoolers’ Cognitive and Emotion Regulation. Journal of Cognition and Developmenthttps://doi.org/10.1080/15248372.2022.2144319

Peykarjou, S., Langeloh, M., Baccolo, E., Rossion, B., & Pauen, S. (2022). Superior neural individuation of mother’s than stranger’s faces by five months of age. Cortex. http://doi.org/10.1016/j.cortex.2022.07.011

Breyel, S. & Pauen, S. (2021). Tool innovation in 3- to 5-year-olds: Comparing performance between age groups, different tasks, and coding systems. Cognitive Development, 58, 1-20https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2021.101049

Pauen, S., & Peykarjou, S. (2021). Neural correlates of human categorization in early infancy. In K.C. Cohen Kadosh (Ed.), Oxford Handbook of Developmental Cognitive Neuropsychology. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198827474.013.9

Schleihauf, H., Hoehl, S., Tsvetkova, N., König, A., Mombaur, K. & Pauen, S. (2020). Preschoolers‘ motivation to over-imitate humans and robots. Child Development . https://doi.org/10.1111/cdev.13403

Peykarjou, S., Wissner, J., & Pauen, S. (2019). Audio-visual priming in 7-month-old infants: An ERP study. Infant Behavior and Development, 58, 101511. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2019.101411 .

Voigt, B., Bechtel-Kühne, S., Pauen, S. (2019). Getting the mouse out of the box: Tool inovation in preschoolers. Journal of Experimental Child Psychology, 84, 65-81. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2019.03.005

Reck, C., Tietz, A., Ropeter, A., Zipser, B., & Pauen, S. (2018). Maternal avoidance, anxiety cognitions and interactive behaviour predicts infant development at 12 months in the context of anxiety disorders in the postpartum period. Infant Behavior and Development, 50, 116–131. http://doi.org/10.1016/j.infbeh.2017.11.007

Peykarjou, S., Höhl, S., & Pauen, S. (2017). Rapid categorization of human and ape faces in 9-month-old infants revealed by fast periodic visual stimulation. Scientific Reports, 7. http://doi.org/10.1038/s41598-017-12760-2

Michel, Ch., Wronski, C., Pauen, S., Daum, M., & Hoehl, S. (2017). Infants' object processing is guided specifially by social cues, Neuropsychologia. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2017.05.022

Schleihauf, H., Graetz, S., Pauen, S., & Hoehl, S. (2017). Contrasting social and cognitive accounts on overimitation: The role of causal transparency and prior experiences. Child Development. http://doi.org/10.1111/cdev.12780

Pauen, S., & Bechtel, S. (2016). How doddlers acquire and transfer tool knowlege: Developmental changes and the role of executive functions. Child Development. http://doi.org/10.1111/cdev.12532

Pauen, S., Träuble, B., Hoehl, S., & Bechtel, S. (2015). Show me the world: Object categorization and socially guided object learning in infancy. Child Development Perspectives, 9 (2), 111-116. https://doi.org/10.1111/cdep.12119


Full publication list:

http://www.psychologie.uni-heidelberg.de/ae/entw/personen/pauen_publikationen.html



--- in press ---

Pauen, S. & Roos, J. (in press). Entwicklung in der frühen Kindheit (3. Überarbeitete Auflage). Reinhardt Verlag: München

Peykarjou. S., Hoehl, & Pauen, S. (in press). The development of visual categorization based on high-level cues. Child Development. 

--- 2023 ---

Mata, C. & Pauen, S. (2023). Cultural differences in impulse-management in parent-child dyads, and early self-regulation development: A comparison between Germany, El Salvador, and ChileActa Psychologica,234 (7): 103871. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.103871

Pauen, S., & Peykarjou, S. (2023). Infants’ fast neural categorization of artificial objects: The impact of stimulus and task characteristics. Developmental Psychology, 59(8), 1496–1510. https://doi.org/10.1037/dev0001518

Breyel, S. & Pauen, S. (2023). How prior experience in analogous tasks affects three-year-olds’ tool making. Cognitive Development, 65, 101286. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2022.101286 

Pauen, S. (2023). Emotionsregulation und ihre Entwicklung. Zeitschrift frühe Kindheit, 2, 14-16.  

--- 2022 ---

Breyel, S. & Pauen, S. (2022). Private Speech during Problem-Solving: Tool Innovation Challenges Both Preschoolers’ Cognitive and Emotion Regulation. Journal of Cognition and Development. https://doi.org/10.1080/15248372.2022.2144319

Samdan, G., Reinelt, T., Kiel, N., & Pauen, S. (2022). Maternal self-efficacy development from pregnancy to three months after birth. Infant Mental Health Journalhttps://doi.org/10.1002/imhj.22021

Peykarjou, S., Langeloh, M., Baccolo, E., Rossion, B., & Pauen, S. (2022). Superior neural individuation of mother’s than stranger’s faces by five months of age. Cortex. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2022.07.011

Obokata, A., & Pauen, S. (2022). Associations between Online Communication with Strangers and Mild Delinquency in Junior High School Students. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03317-2  

Michel, Ch., Pauen, S., & Hoehl, S. (2022). When it pays off to take a look: Infants learn to follow an object’s motion with their gaze – especially when it features eyes. Infancy, 27 (3), 515-532. https://doi.org/10.1111/infa.12464.

--- 2021 ---

Breyel, S. & Pauen, S. (2021). Tool innovation in 3- to 5-year-olds: Comparing performance between age groups, different tasks, and coding systems. Cognitive Development, 58, 1-20. Doi: 10.1016/j.cogdev.2021.101049

Pauen, S. & Goll, T. (2021). Politische Bildung im Grundschulalter. Entwicklungspsychologische Voraussetzungen, empirische Befunde und Handlungsempfehlungen. Zeitschrift für außerschulische Bildung.

Pauen, S., & Peykarjou, S. (2021). Neural correlates of human categorization in early infancy. In K.C. Cohen Kadosh (Ed.), Oxford Handbook of Developmental Cognitive Neuropsychology . DOI:10.1093/oxfordhb/9780198827474.013.9

Pauen, S. (2021). Entwicklungspsychologie im Kindes- und Jugendalter (5. Überarbeitete Auflage). German Edition, adopted from R. Siegler, J. DeLoach, & N. Eisenberg, (Eds.). How Children Develop. Springer: Heidelberg.

Pauen, S. (2021). Interview zum Thema Mathematsich-Naturwissenschaftliche Grundbildung: „ Eine forschende Grundhaltung, die Dinge hinterfragt, bereitet Kinder am besten auf das Leben vor.“ Zeitschrift Frühe Kindheit, 4.

--- 2020 ---

Michel, Ch., Kayan, E., Pauen, S., & Hoehl, S. (2020). Effects of reinforcement learning on gaze following of gaze and head direction in early infancy: An interactive eyetracking study. Child Development. https://doi.org/10.1111/cdev.13497

Schleihauf, H., Hoehl, S., Tsvetkova, N., König, A., Mombaur, K. & Pauen, S. (2020). Preschoolers‘ motivation to over-imitate humans and robots. Child Development. https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/cdev.13403

Langeloh, M., Buttelmann, D., Pauen, S., & Hoehl, S. (2020). 12- to 14-month-olds expect unconstrained agents to act efficiently: ERP evidence from the head-touch paradigm. Developmental Psychology, 56 (7), 1252-1267. https://doi:10.1037/dev0000934

Roos, J. & Pauen, S. (2020). Entwicklung in der frühen Kindheit (2. Überarbeitete Auflage) . Reinhardt Verlag: München.

Hoehl, S. & Pauen, S. (2020). Neue Erkenntnisse der Gehirnforschung und ihre Bedeutung für frühes Lernen. In R. Braches-Chyrek, Ch. Röhner, H. Sünker & M. Hopf (2020). Handbuch Frühe Kindheit (2. erweiterte und überarbeitete Auflage), Kap. 2 (123-134) . Opladen: Buderich Verlag

Pauen, S. (2020). Entwicklung der Persönlichkeit. In J. Roos, S. Roux, S. (Hrsg.). Das große Handbuch Frühe Bildung in der Kita. Wissenschaftliche Erkenntnisse für die Praxis, Kap. 14, 183-193 . Köln/Kronach: Carl Link.

--- 2019 ---

Peykarjou, S., Wissner, J., & Pauen, S. (2019). Audio-visual priming in 7-month-old infants: An ERP study. Infant Behavior and Development, 58, 101511 . https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2019.101411 .

Schleihauf, H., Pauen, S. & Hoehl, S. (2019). Minimal group formation influences over-imitation. Cognitive Development ,50, 222-236. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2019.04.004

Voigt, B., Bechtel-Kühne, S., Pauen, S. (2019). Getting the mouse out of the box: Tool inovation in preschoolers. Journal of Experimental Child Psychology, 84, 65-81. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2019.03.005

Stopyra, M.A., Friedrich, H-Ch. F., Sailer, S., Pauen, S., Bendszus, M., Herzog, W. & Simon, J. J. (2019). The effect of intestinal glucose load on neural regulation of food craving. Neutritional Neuroscience. https://doi.org/10.1080/1028415X.2019.1600275

--- 2018 ---

Pauen, S. & Evers, W. (2018). Self-regulation in the first 3 years of life: A key to predict successful development? Emerging Trends in Social and Behavioral Science. https://doi.org/10.1002/9781118900772.etrds0453

Babocsai, L., Vonderlin, E., Rauch, W., & Pauen, S. (2018). Auch Du Hast Sommerferien - Evaulation des kognitiv-behavioralen Sommertherapiecamps (STC) für Tagträumer, Gipfelstürmer und Schnelldenker. Kindheit und Entwicklung, 27(4), 243-252 .

Langeloh, M., Buttelmann, D., Matthes, D., Grassmann, S., Pauen, S., & Hoehl, S. (2018). Reduced mu power in response to unusual actions is context-dependent in 1-year-olds. Frontiers in Psychology, 9(36), https://doi/10.3389/fpsyg.2018.00036 .

Reck, C., Tietz, A., Ropeter, A., Zipser, B., & Pauen, S. (2018). Maternal avoidance, anxiety cognitions and interactive behaviour predicts infant development at 12 months in the context of anxiety disorders in the postpartum period. Infant Behavior and Development, 50, 116–131 . http://doi.org/10.1016/j.infbeh.2017.11.007

Pauen, S., Strodthoff, A., & Bechtel-Kühne, S. (2018). Kindliche Selbst- und elterliche Ko-Regulation parallel erfassen: Der IMMA 1–6 (IMpuls-MAnagement) Fragebogen für 1- bis 6-Jährige. Kindheit und Entwicklung, 28(1), 46–58 . https://doi/10.1026/0942-5403/a000263

Pauen, S. (2018). Pränatale Entwicklung und Neugeborenenzeit. In J. Strohmer (Hrsg), Psychologische Grundlagen für Fachkräfte in Kindergarten, Krippen und Hort (S. 107-112) . Göttingen: Hogrefe.

Pauen, S. (2018). Interdisziplinäre Perspektiven auf die frühe Kindheit im Wandel. Jahresbericht des Marsilius-Kolleg 2015/2016. https://www.marsilius-kolleg.uni-heidelberg.de/md/einrichtungen/mk/publikationen/mk_jb_15-16_k15_perspektiven.pdf

Pauen, S. (2018). Vom Säugling zum Kleinkind - Beobachtung, Begleitung und Förderung in der frühen Kindheit (2. überarbeitete Auflage). Heidelberg: Spektrum/Springer Verlag

--- 2017 ---

Meglio, G., Manduca, L., Ventricelli, M., Bechtel-Kuehne, S., Voigt, B., Pauen, S., Visalberghi, E., & Sabbatini, G. (2017). How do Capuchin Monkeys ( Sapajus spp.) Innovate in a Tool-Manufacturing Task? Folia Primatologica, 88, 189-209 .

Peykarjou, S., Höhl, S., & Pauen, S. (2017). Rapid categorization of human and ape faces in 9-month-old infants revealed by fast periodic visual stimulation. Scientific Reports, 7. http://doi.org/10.1038/s41598-017-12760-2

Pauen, S. (2017). Milestones of Normal Development in Early Years (MONDEY). In F. Petermann und S. Wiedebusch (Ed.). Praxishandbuch Kindergarten: Entwicklung von Kindern verstehen und fördern (Kap. 8). Göttingen: Hogrefe.

Michel, Ch., Wronski, C., Pauen, S., Daum, M., & Hoehl, S. (2017). Infants' object processing is guided specifially by social cues, Neuropsychologia . https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2017.05.022

Michel, Ch., Pauen, S. & Hoehl, S. (2017). Early social learning depends on contrast polarity of eye gaze. Nature Scientific Reports, 7, 7347. DOI:10.1038/s41598-017-07445-9

Poulin-Dubois, D. & Pauen, S. (2017). The development of categories. What? When? How? In: H. Cohen & C. Lefebvre (Eds). Handbook of Categorization in Cognitive Science (2nd ed., pp. 653-666). Elsevier: Amsterdam.

Schleihauf, H., Graetz, S., Pauen, S., & Hoehl, S. (2017). Contrasting social and cognitive accounts on overimitation: The role of causal transparency and prior experiences. Child Development. DOI: 10.1111/cdev.12780

Roos, J. & Pauen, S. (2017). Entwicklung in der frühen Kindheit. Reinhardt Verlag: München.

Pauen, S. & Schneider, M. (2017). What makes us male or female? Ruperto Carola (10), 17-23.

--- 2016 ---

Goepfrich, A.S., Friemel, C.M., Pauen, S. & Schneider, M. (2016). Ontogeny of sensorimotor gating and short-term memory processing throughout the adolescent period in rats. Developmental Cognitive Neuroscience. DOI: 10.1016/j.dcn.2016.11.00

Hoehl, S. & Pauen, S. (2016). Do infants associate spiders and snakes with fearful facial expression? Evolution and Human Behavior. DOI: 10.1016/j.evolhumbehav.2016.12.001

Peykarjou, S., Wissner, J., & Pauen, S. (2016). Categorical ERP repetition effects for human and furniture items in 7-month-old infants. Infant & Child Development. DOI: 10.1002/icd.2016

Pauen, S. (2016). Innere Stärke - Wie funktioniert die Selbstregulation? SWR2 Wissen/Aula. http://www.swr.de/-/id=18361332/property=download/nid=660374/1k3y1tp/swr2-wissen-20161204.pdf

Pauen, S. (2016). Self-regulation in early childhood (Special Issue). Journal of Self-regulation and Regulation. Heidelberg University Press. DOI: 10.11588/josar.2016.2.34350.

Pauen, S. & the EDOS group (2016). Understanding early development of self-regulation and coregulation: EDOS and PROSECO. Journal of Self-regulation and Regulation, 2, 3-16. DOI: 10.11588/josar.2016.2.34350.

Bechtel. S., Strodthoff, A., & Pauen, S. (2016). Co- and Self-regulation in the caregiver-child dyad: parental expectations, children's compliance, and parental practices in during early years. Journal of Self-regulation and Regulation, 2, 33-56. http://dx.doi.org/10.11588/josar.2016.2.34352

Pauen, S., & Bechtel, S. (2016). How toddlers acquire and transfer tool knowledge: Developmental changes and the role of executive functions. Child Development. DOI: 10.1111/cdev.12532

Pauen, S. (2016). Entwicklungspsychologie im Kindes- und Jugendalter (4th revised edition). German Edition, adopted from R. Siegler, J. DeLoach, & N. Eisenberg, (Eds.). How Children Develop. Springer: Heidelberg.

--- 2015 ---

Peykarjou, S., Pauen, S. & Hoehl, S. (2015). 9-month-old infants recognize individual unfamiliar faces in a rapid repetition ERP paradigm. Infancy, 1-24. DOI: 101111/infa.12118.

Pauen, S. (2015). Soziales Denken beginnt im ersten Lebensjahr. In H. Fink & R. Rosenzweig (Hrsg.), Das soziale Gehirn. Neurowissenschaft und menschliche Bindung. Mentis Verlag: Münster

Pauen, S., Träuble, B., Hoehl, S., & Bechtel, S. (2015). Show me the world: Object categorization and socially guided object learning in infancy. Child Development Perspectives, 9 (2), 111-116, DOI: 10.1111/cdep.12119.

Pauen, S. (2015). Wie Babys Begriffe lernen. Universitas, 70 (823), 36-43.

Pauen, S. (2015). Wieder was Neues gelernt? Kompetenzen von Kleinkindern entdecken. Die Kindergartenzeitschrift, 2, 1-3.

--- 2014 ---

Pauen, S., Hochmuth, A., Schulz, A., & Bechtel, S. (2014). IMMA 1-6: IMuls-MAnagement vom Kleinkind- bis zum Vorschulalter – Ein Elternfragebogen zur Beziehungsgestaltung im Umgang mit Erwartungen, Zielen und Gefühlen. Kindergartenpädagogik – Online Handbuch. http://www.kindergartenpaedagogik.de/2308.pdf

Voigt, B., Brandl, A., Pietz, J., Pauen, S., Kliegel, M., Pöschel, J., & Reuner, G. (2014). Associations between neonatal distress and effortful control in preterm born toddlers: Does parenting stress act as a moderator? International Journal of Developmental Disabilities. doi: 10.1179/2047387713Y.0000000036

Pauen, S. (2014). Beobachtung und Dokumentation in der Krippe – aber wie? MONDEY – ein neues Verfahren mit Entwicklungspotential. Theorie und Praxis der Sozialpädagogik.

Träuble, B., Pauen, S., & Poulin-Dubois, D. (2014). Speed and direction changes induce the perception of animacy in 7-month-old infants. Frontiers in Developmental Psychology. 5, 1141. doi: 10.3389/fpsyg.2014.01141

Hoehle, B., Pauen, S., Hesse, V., & Weissenborn, J. (2014). Discrimination of Rhythmic Pattern at 4 Months and Language Performance at 5 Years: A Longitudinal Analysis of Data From German-Learning Children. Language Learning, 64 (2), 141-164. DOI: 10.1111/lang.12075

Marinovic, V., Hoehl, S., & Pauen, S., (2014). Neural correlates of human-animal distinction: An ERP-study on early categorical differentiation with 4- and 7-month-old infants and adults. Neuropsychologia, 60 (60-76).

Hoehl, S., Zettersten, M., Schleihauf, H., Grätz, S., & Pauen, S. (2014). The role of social interaction and pedagogical cues for eliciting and reducing overimitation in preschoolers. Journal of Experimental Child Psychology, 122, 122-133.

Peykarjou, S., Pauen, S., & Hoehl, S. (2014). How do 9-month-old infants categorize human and ape faces? A rapid repetition ERP study. Psychophysiology, doi:10.1111/psyp.12238

Pauen, S. & Hoehl, S. (2014). Preparedness to learn about the world. Evidence from infancy research. In T. Breyer (Hrsg.). Epistemiological Foundations of Evolutionary Psychology. Springer Verlag.

Reuner, G., Weinschenk, A., Pauen, S., & Pietz, J. (2014). Cognitive development in 7- to 24-month-old extremely/ very-to-moderately/late preterm and full-term born infants: The mediating role of focused attention. Child Neuropsychology, 1-17. doi.org/10.1080/09297049.2014.899571

Pauen, S. (2014). Was ist ein Baby? Wie unsere Sicht auf die ersten Lebensjahre unsere Sicht auf diese Lebensphase verändert. Für H.-W. Wahl & A. Kruse (Hrsg.), Leben in Veränderung. Beiträge einer interdisziplinären Lebenslaufforschung (S.78-91). Kohlhammer Verlag.

Höhl, S. & Pauen, S. (2014). Neue Erkenntnisse der Gehirnforschung und ihre Bedeutung für frühes Lernen. Für Braches-Chyrek, R., Hopf, M., Röhner, Ch. & Sünker, H. (Hrsg). Handbuch Frühe Kindheit (121-132). Opladen: Budrich Verlag.

--- 2013 ---

Heilig, L. & Pauen, S. (2013). Wie wirkt sich die Beobachterrolle auf die Beurteilungen frühkindlicher Entwicklung in verschiedenen Bereichen aus? Ein Vergleich der MONDEY Entwicklungsdokumentationen von Eltern und pädagogischen Fachkräften. Frühe Bildung, 2 (3), 144-151.

Höhl. S. & Pauen S. (2013). Evolutionäre Ansätze zur Erklärung des kindlichen Lernens. In T. Breyer, Etzelmüller, G., Fuchs, T., & Schwarzkopf, G. (Hrsg.), Interdisziplinäre Anthropologie – Schriften des Marsiliuskollegs, 10, 139-170.

Bechtel, S., Jeschonek, S. & Pauen, S. (2013). How 24-month-olds form and transfer knowledge about tools: The role of perceptual, functional, causal, and feedback information. Journal of Experimental Child Psychology, 115(1), 163-179. doi:10.1016/j.jecp.2012.12.004

Höhl, S., Wahl, S., & Pauen, S. (2013). Disentangling the effects of eye gaze and head orientation on young infants’ attention and object processing. Infancy, DOI: 10.1111/infa.12035.

Pauen, S. & Roos, J. (2013). Wieviel Krippe braucht das Kind? Psychologische Rundschau, 64 (4), 247-250.

Voigt, B., Brandl, A., Pietz, J., Pauen, S., Kliegel, M., & Reuner, G. (2013). Negative reactivity in toddlers born prematurely: Indirect and moderated pathways considering self-regulation, neonatal distress and parenting stress. Infant Behavior and Development. 36(1), 124-138.

Vonderlin, E. & Pauen, S. (2013). Von Null bis Drei: Entwicklungsrisiken und Entwicklungsabweichungen. In Petermann, F. (Ed.), Lehrbuch der Klinischen Kinderpsychologie (7. Auflage), 77-110. Göttingen: Hogrefe.

--- 2012 ---

Wahl, S., Michel, Ch., Pauen, S., & Höhl, S. (2012). What guides infants’ obejct processing. The role of social and non-social motion cues. British Journal of Developmental Psychology, 31, 212-230; DOI:10.1111/bjdp.12001.

Elsner, B., Jeschonek, S. & Pauen, S. (2012). Event-related potentials for 7-month-olds processing of animals and furniture items. Developmental Cognitive Neuroscience, 3, 53-60. doi: dx.doi.org/10.1016/j.dcn.2012.09.002

Jeschonek, S., Babocsai, L. & Pauen, S. (2012). Cross-Modal Mapping of Visual and Acoustic Displays in Infants: The Effect of Dynamic and Static Components. European Journal of Developmental Psychology, doi/abs/10.1080/17405629.2012.681590.

Pauen, S., Heilig, L., Danner, D, Haffner, J., Tettenborn, A., Roos, J. (2012). Milestones of Normal Development in Early Years (MONDEY): Konzeption und Überprüfung eines Programms zur Beobachtung und Dokumentation der frühkindlichen Entwicklung von 0 – 3 Jahren. Frühe Bildung, 1(2), 1-7.

Ropeter, A. & Pauen, S. (2012). Relating 7-month-olds visuo-spatial working memory to other basic mental skills assessed with two different versions of the habituation-dishabituation paradigm. Infancy, doi: 10.111/j1532-7078.2012.001333.x

Voigt, B., Pietz, J., Pauen, S., Kliegel, M., & Reuner, G. (2012). Cognitive development in very vs. moderately to late preterm and full-term children: Can effortful control account for group differences in toddlerhood? Early Human Development, 88 (5), 259-326.

Vonderlin, E., Ropeter, A., & Pauen, S. (2012). Erfassung des frühkindlichen Temperaments mit dem Infant Behaviour Questionnaire Revised. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 40 (5), 307-314.

Pauen, S. (2012). Early childhood experience and later development (Edited volume). Cambridge University Press: Cambridge UK. 

Elsner, B. & Pauen, S. (2012). Vorgeburtliche Entwicklung und frühe Kindheit. In W. Schneider & U. Lindenberger (Hrsg.), Entwicklungspsychologie (7. Auflage). Weinheim: Beltz-Verlag.

Marinovic, V. & Pauen, S. (2012). Wie Kinder sich in Andere einfühlen können. Entwicklung einer Theory of Mind. Theorie und Praxis der Sozialpädagogik, 34-37.

Pahnke, J. & Pauen, S. (2012). Entwicklung mathematischer und naturwissenschaftlicher Kompetenzen in der frühen Kindheit. In: Haus der kleinen Forscher (Hrsg.) Wissenschaftliche Untersuchungen zu Arbeit der Stiftung “Haus der Kleinen Forscher”, Band 4.

Pauen, S. (2012). Wie lernen Kleinkinder? Entwicklungspsychologische Erkenntnisse und ihre Bedeutung für Politik und Gesellschaft. Aus Politik und Zeitgeschichte, 62 (22), 8-14.

Pauen, S. (2012). Antrittsrede bei der Heidelberger Akademie der Wissenschaften. In Heidelberger Akademie der Wissenschaften (Hrsg.). Jahrbuch der Heidelberger Akademie der Wissenschaften (159-170).

Pauen, S. (2012). Können neurophysiologische Methoden uns helfen, das Denken von Babys zu verstehen. In Heidelberger Akademie der Wissenschaften (Hrsg.). Jahrbuch der Heidelberger Akademie der Wissenschaften (67-69).

Pauen, S., Frey, B. & Heilig, L. (2012). Entwicklungspsychologie in den ersten drei Lebensjahren. In M. Cierpka (Hrsg.), Frühe Kindheit 0-3 Jahre (Kap.2), 21-37). Heidelberg: Springer.

Pauen, S. & Wahl, H.-W. (2012). Was heißt hier jung, was heißt alt. Fragen zur Zukunft der Kindheit und Jungend und zur Zukunft des Alterns. Ruperto Carola (4).

--- 2011---

Höhl, S. & Pauen, S. (2011). Do surprised faces affect infants’ object processing like fearful faces do? Neuroreport, 22, 906-910. 

Pauen, S. & Höhl, S. (2011). Ereigniskorrelierte Potentiale: Ein neuer Zugang zur Erforschung der Objektverarbeitung bei Säuglingen. Zeitschrift für Neuropsychologie, 22 (2), 109-120.

Schrauf, C., Call, J. & Pauen, S. (2011). The effect of plausible versus implausible balance-scale feedback on the expectancies of 3- to 4-year-old children. Journal of Cognition and Development, 12, 518-536. DOI: 10.1080/15248372.2011.571647.

Pauen, S. (2011). Vom Säugling zum Kleinkind. Entwicklungstagebuch zur Begleitung in den frühen Jahren. Spektrum/Springer Verlag.

Tettenborn, A., Ganser, L., Haffner, J., Pauen, S. & Roos, J. (2011). Entwicklungsbeobachtung von Kindern im Alter von 1-3 Jahren: Inwiefern stimmen die Beobachtungen von Eltern und pädagogischen Fachkräften überein? In: Forschung in der Frühpädagogik IV. Schwerpunkt:

Beobachten, Verstehen, Interpretieren, Diagnostizieren. Klaus Fröhlich-Gildhoff, Iris Nentwig-Gesemann & Hans Rudolf Leu (Hrsg.) Verlag Forschung Entwicklung Lehre.

Pauen, S. & Ganser, L. (2011). Entwicklungsbeobachtung und –dokumentation für Kinder von 0-3 Jahren mit MONDEY (Milestones of Normal Development in Early Years). http://www.kindergartenpaedagogik.de/2082.html

--- 2010 ---
Jeschoneck, S., Marinovic, V., Höhl, S., Elsner, B., & Pauen, S. (2010). Do Animals and Furniture Items Elicit Different Brain Responses in Human Infants? Brain Development, doi:10.1016/j.braindev.2009.11.010

Träuble, B. & Marinovic, V., & Pauen, S. (2010). Early theory of mind competencies. Do Infants Understand Other's Beliefs? Infancy, 15, 434-444. 

Träuble, B. & Pauen S. (2010). Cause or effect - what matters? How 12-month-old infants learn to categorize artefacts. British Journal of Developmental Psychology. DOI: 10.1348/026151009X479547.

Träuble, B. & Pauen, S. (2010). Causal motion-attribution in infancy. The role of ontological status information. Cognitive Development. DOI: 10.1016/j.cogdev.2010.07.002.

--- 2009 ---

Pauen, S. & Herber, V. (2009). Vom Kleinsein zum Einstein – Offensive Bildung. Cornelson Verlag.

Pauen, S. & Träuble, B. (2009). How 7-month-olds interpret ambiguous motion events: Category-specific reasoning in infancy. Cognitive Psychology. 59, 275-295.

Pauen, S. & Vonderlin, E. (2009). Entwicklungspsychologische Grundlagen der Verhaltenstherapie mit Kindern und Jugendlichen. In S. Schneider & J. Margraf (Hrsg.): Lehrbuch der Verhaltenstherapie Band 3: Störungen im Kindes- und Jugendalter. Heidelberg: Springer Verlag.

Traeuble, B., Babocsai, L., & Pauen, S. (2009). Early category formation - The role of real-world experience. In S. P. Weingarten & H. O. Penat (Eds.), Cognitive Psychology Research Developments (pp. 231-244). Nova Publishers.

--- 2008 ---

Pauen, S. & Träuble (2008). How to investigate the concept of concepts. Journal of Anthrological Psychology, 19, 32-35.

Vonderlin, E., Pahnke, J. & Pauen, S. (2008). Infant temperament and information processing in a visual categorization task. Infant Behavior and Development, 31, S. 559-569.

Pauen, S. (2008). Alles Leben ist Problemlösen. Julit (2), 7-14.

Pauen, S. (2008). Sind Babys so klug wie Erwachsene? In R.Caspary (Hrsg.), Kinderaula (S.80-95). Köln: Boje Verlag.

Pauen, S. (2008). Frühes Begriffslernen. Ruperto Carola, 3, 21-25.

Pauen, S. (2008). Spannendes aus dem Babylabor. In V. Sommer, A. Beutelsbacher, und H. Lesch, Schon gewusst? Wissenschaftler erklären Kindern die Welt (Hörbuch). Terzio Verlag.

Pauen, S. (2008). Was genau macht eine Entwicklungspsychologin? In V. Sommer, A. Beutelsbacher, und H. Lesch, Schon gewusst? Wissenschaftler erklären Kindern die Welt (Hörbuch). Terzio Verlag.

Pauen, S. & Elsner, B. (2008). Neurobiologische Grundlagen der Entwicklung. In R. Oerter & L. Montada (Hrsg). Entwicklungspsychologie (6. Auflage, Kap. 3, S. 67-84). Weinheim: Beltz PVU.

Pauen, S. & Pahnke, J. (2008). Mathematische Kompetenzen im Kindergarten: Evaluation der Effekte einer Kurzzeitintervention. Empirische Pädagogik, 22 (2), 193-208.

Pauen, S. & Rauh, H. (2008), Psychologie des Säuglings- und Kleinkindalters. Für M. Hasselhorn & R.K. Silbereisen (Hrsg.), Psychologie des Säuglings- und Kleinkindalters. Enzyklopädie der Psychologie, 4, 67-126. Göttingen: Hogrefe Verlag.

Träuble, B., Babocsai, L. & Pauen, S. (2008). Preverbal categorization. The role of real-world experience. In Frank Columbus (Ed.), Cognitive Psychology Research Developments, Hauppauge (NY): Novascience Publisher.

--- 2007 ---

Elsner, B. & Pauen, S. (2007). Social learning in artifact function in 12- and 15-month-olds.In V. Reid, T. Striano, & W. Koops (Eds), Social Cognition during infancy. Special Issue of the European Journal of Developmental Psychology.

Träuble, B. & Pauen, S. (2007). The role of functional information for infant categorization. Cognition, 105, 362-379. 

Bailer-Jones, D., Dullstein, M. & Pauen, S. (2007). Kausales Denken – Philosophische und psychologische Perspektiven. Paderborn: Mentis Verlag.

Dullstein, M., Pauen, S. & Radchenko, P. (2007). Kausales Denken: Zur Rolle von Mechanismen und Handlungen. In D. Bailer-Jones, M. Dullstein, & S. Pauen (Hrsg.): Kausales Denken – Philosophische und Psychlogische Perspektiven (9-17). Paderborn: Mentis Verlag.

Pauen, S. (2007). Wann beginnt das Denken? Pädiatrie hautnah, 2, 1-3. 

Pauen, S. & Pahnke, J. (2007), Denkentwicklung und Begabungsförderung in der frühen Kindheit. Journal für Begabtenförderung, 2, 12-16.

Pauen, S., Pahnke, J. & Valentiner, I. (2007). Entwicklung kognitiver Kompetenzen im Vorschul- bis Jugendalter: Intelligenz, Sprache und schulische Fertigkeiten. Research Notes, 20. Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung DIW.

Pauen, S. & Vonderlin, E. (2007) Entwicklungsdiagnostik in den ersten drei Lebensjahren. Research Notes 21, 1-57. DIW Berlin.

Pauen, S. & Träuble, B. (2007). Entwicklung von Funktionswissen. Wie wichtig ist das eigene Handeln? In In D. Bailer-Jones, M. Dullstein, & S. Pauen: Kausales Denken – Philosophische und psychologische Perspektiven (133-160). Paderborn: Mentis Verlag.

Träuble, B. & Pauen, S. (2007). Das Verständnis physikalischer und psychologischer Kausalität in der frühkindlichen Entwicklung. In D. Bailer-Jones, M. Dullstein, & S. Pauen (Hrsg.): Kausales Denken – Philosophische und psychlogische Perspektiven (59-82). Paderborn: Mentis Verlag.

--- 2006 ---

Elsner, B., Pauen, S. & Jeschonek, S. (2006). Physiological and behavioral parameters of infants’ categorization: Heart rate and duration of examining across trials. Developmental Science, 9 (6), 551-556.

Pauen, S. (2006). Infant cognitive psychology and the understanding of learning processes. European Psychologist, 11 (4), 263-265. 

Schöppner, B., Sodian, B. & Pauen, S. (2006). Encoding action roles in meaningful social interaction in the first year of life. Infancy, 9 (3), 389-411.

Pauen, S. (2006). Was Babys denken (1st ediction) München: Beck-Verlag.

Pauen, S. (2006). Neue Integration von Familie und Umwelt: Was sind günstige Rahmenbedingungen für die frühkindliche Entwicklung? In H. Bertram, H. Krüger & C.K. Spieß (Hrsg.), Wem gehört die Familie der Zukunft Expertisen zum 7. Familienbericht der Bundseregierung (S. 21-40). Opladen: Budrich.

Pauen, S., Vonderlin, E. & Dietrich, A. (2006). Frühindikatoren der kognitiven Entwicklung im Säuglingsalter. In S. Zabransky (Hrsg.), Small for gestation age: Ursachen und Folgen (S. 40-69). Jonas Verlag.

Pauen, S. & Träuble, B. (2006). Kategorien- und Konzepterwerb. In W. Schneider & B. Sodian (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie, Band 2, (377-404). Göttingen: Hogrefe.

--- 2005 ---

Goswami, U. & Pauen, S. (2005). The Effects of a ‘Family’ Analogy on Class Inclusion Reasoning by Young Children. Swiss Journal of Psychology, 64, 2, 115-124.

Pauen, S. (2005). Entwicklungspsychologie im Kinder- und Jugendalter. 1. Auflage der deutsch Bearbeitung für Siegler, B., DeLoach, S. & Eisenberg, N. How children develop. Elsevier Verlag.

--- 2004 ---

Pauen, S. (2004). Zeitfenster der Gehirn- und Geistesentwicklung. Modethema oder Klassiker. Zeitschrift für Pädagogik, 4 521-530.

--- 2003 ---

Pauen, S. (2003). Der lange Weg zum ersten Wort. Geist und Gehirn, Sektrum Verlag: Heidelberg.

Pauen, S. (2003). Säuglingsforschung: Die Kognitive Perspektive. In H. Keller Hrsg.), Handbuch der Kleinkindforschung (S. 283-318). Beltz Verlag: Weinheim.

--- 2002 ---

Pauen, S. (2002). The global-to-basic level shift in infants’ categorical thinking. Evidence from a longitudinal study. International Journal of Behavioral Development, 26, 6, 492-499.

Pauen, S. (2002). Evidence for knowledge-based categorization in infancy. Child Development, 73, 116-1033.

--- 2001 ---

Pauen, S. (2001). Beeinflußt Sprache die Objektkategorisierung im Säuglingsalter?Sprache und Kognition, 9, 3-12.

Pauen, S. (2001). Wie entstehen Konzepte? Antworten der experimentellen Säuglingsforschung. Preisvortrag. Bericht über den 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Jena 2000. Lengerich: Pabst Verlag.

Pauen, S. (2001). Säuglingsforschung. Lexikon der Psychologie. Spektrum Verlag: Heidelberg.

--- 2000 ---

Pauen, S. (2000). Early differentiation within the animate domain: Are humans something special? Journal of Experimental Child Psychology, 75, 134-151.

Pauen, S. (2000). Developing ontological categories of matter: Stable dimensions and changing concepts. In W. Schnotz, S. Vosniadou, & M. Carretero (Eds.), New perspectives on conceptual change (pp. 15-31). Amsterdam: Elsevier

Pauen, S. (2000). Wie werden Kinder „Selbst„-Bewußt? Entwicklung in früher Kindheit. In Newen & K. Vogeley (Hrsg.), Selbst und Gehirn. Menschliches Selbstbewußtsein und seine neurobiologischen Grundlagen, (pp. 291-314). Paderborn: Mentis Verlag.

--- 1999 ---

Pauen, S. & Zauner, N. (1999). Differenzieren Kinder im vorsprachlichen Alter zwischen Menschen und Säugetieren? Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 31, 78-85

--- 1998 ---

Pauen, S. (1998). Studenten als Akteure im Spiel des Wissens. Ein Seminarkonzept für das Grundstudium. Handbuch Hochschullehre (A 2.13). Bonn: Raabe-Verlag.

--- 1997 ---
Pauen, S. (1997). Kategorisierung im Säuglingsalter: Die Unterscheidung globaler Objektklassen. Zeitschrift für Experimentelle Psychologie, 43, 600-624.

Pauen, S. (1997). Überlebt der Animismus? Kritische Evaluation einer Hypothese zum präkausalen Denken. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 2, 96-117.

Pauen, S. & Wilkening, F. (1997). Children’s analogical reasoning about natural phenomena. Journal of Experimental Child Psychology, 67, 90-113.

Rümmele, A., Pauen, S. & Schwarzer, G. (1997). Kognitive Entwicklungspsychologie: Aktuelle Forschungsergebnisse. Lengerich: Pabst Verlag.

Pauen, S. (1997). Denken und Problemlösen. In A. Rümmele, S. Pauen & G. Schwarzer (Hrsg.), Kognitive Entwicklungspsychologie: Aktuelle Forschungsergebnisse (S. 27-29). Lengerich: Pabst Verlag.

Pauen, S. (1997). Problemlösen durch falsche Analogien. In A. Rümmele, S. Pauen & G. Schwarzer (Hrsg.), Kognitive Entwicklungspsychologie: Aktuelle Forschungsergebnisse (S. 73-88). Lengerich: Pabst Verlag.

--- 1996 ---

Pauen, S. (1996). Wie klassifizieren Kinder Lebewesen und Artefakte? Zur Rolle des Aussehens und der Funktion von Komponenten. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 28, 20-32.

Pauen, S. (1996). Children’s reasoning about the interaction of forces. Child Development, 67, 2728-2742.

--- 1994 ---

Lamsfuss, S. (1994). How elementary school children think about problems of vector integration. Proceedings of the Third International Seminar Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics in Ithaca, NY (pp. 218-234).

--- 1993 ---

Rost, D.H., & Lamsfuss, S. (1993). Development of a short scale to measure self-concept of academic performance and ability (SCAPA). German Journal of Psychology, 17, 151-152.

Lamsfuss, S. (1993). Mißkonzepte und Analogien: Kindliche Vorstellungen über das Zusammenwirken von Kräften. Heidelberg: Asanger.

Lamsfuss, S., & Rost, D.H. (1993). Diagnostik und Relevanz des Selbstkonzeptes eigener Leistungen und Fähigkeiten im pädagogischen Kontext. In H. P. Langfeldt & H.-P. Trolldenier (Hrsg.), Aktuelle Aspekte pädagogisch-psychologischer Diagnostik (S. 145-164). Heidelberg: Asanger.

Wilkening, F. & Lamsfuss, S. (1993). „Miß„-konzepte der naiven Physik im Entwicklungsverlauf. In K. Fiedler, G. Gigerenzer & W. Hell (Hrsg.): Kognitive Täuschungen (S. 271-290). Heidelberg: Spektrum Verlag.

Lamsfuss, S. & Wilkening, F. (1993). Physik als Kinderspiel für Groß und Klein. Lernen durch Computerspiele (Messe-Exponat der Universität Frankfurt; Cebit Hanover), Messezeitschrift Forschung, Entwicklung, Projekte, 1, 19-23. (Title translation: Physics as a Computer Game for Little ones and Grown-ups)

--- 1991 ---

Rost, D.H., & Lamsfuss, S. (1991). Entwicklung und Erprobung einer ökonomischen Skala zur Erfassung des Selbstkonzeptes schulischer Leistungen und Fähigkeiten (SKSLF). Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 6, 239-250.

Silbereisen, R.K., Lamsfuss, S., Boehnke, K. & Eisenberg, N. (1991). Developmental patterns and correlates of prosocial motives in adolescence. In L. Montada & H.W. Bierhoff (Eds.), Altruism in social systems (pp.82-105). Lewiston (N.Y.): Hogrefe & Huber.

--- 1990 ---

Wilkening, F. & Lamsfuss, S. (1990). Was jeder tut und keiner weiß: Entwicklungspsychologie der intuitiven Physik. Forschung Frankfurt, 1, 13-22.

Lamsfuss, S., Boehnke, K. & Silbereisen, R.K. (1990). Empathie und die Entwicklung prosozialer Motive. In: H. Merkens & F. Schmidt (Hrsg.), Berichte aus der Arbeit des Instituts für Allgemeine und Vergleichende Erziehungswissenschaft (Nr. 10). Berlin: Freie Universität Berlin.


Weitere Profile von mir im Web