Prof. Dr. Tanja Bipp
Leitung -
Arbeits- und Organisationspsychologie
Prüfungsausschuss
(Professorin)
(Professorin)
Geschäftsführende Direktion
(Stellvertretung)
(Stellvertretung)
Fachrat
(Hochschullehrer*innen)
(Hochschullehrer*innen)
Kontakt
- tanja.bipp@psychologie.uni-heidelberg.de
- 06221 / 54 7309
- Vorlesungszeit: Donnerstags, 11:30 bis 12:15 Uhr nach vorheriger Anmeldung per Mail im Sekretariat bei Juliane Schuster.
- Profil im LSF
Adresse
Dienstzimmer: F121
Hauptstraße 47
69117 Heidelberg
- Arbeitsmotivation
- Effekt von Zielen
- Persönlichkeit & Leistung im akademischen und beruflichen Bereich
- Angewandte Diagnostik im Arbeitsleben
- Arbeitsgestaltung, Job Crafting
- Arbeit & Gesundheit, Rolle personeller Ressourcen
Aktuelle Lehrveranstaltungen
Die folgenden Veranstaltungen finden im Wintersemester 2023/24 statt.
- Klausur zur Vorlesung Organizational Behavior (Prüfung)
- Vorlesung/Seminar Organizational Behavior (Seminar)
- Seminar PSQ/Projektbegleitung Arbeits- und Organisationspsychologie (Forschungsseminar)
- Vorlesung Berufsfelder der Psychologie (Vorlesung)
- Seminar A meta-analytic investigation of the relevance of goals at work (Seminar)
Akademischer Werdegang:
- Seit April 2020: Professorin für Arbeits- und Organisationspsychologie, Universität Heidelberg
- 2015-2020: Professorin für Arbeits-, Betriebs- und Organisationspsychologie, Universität Würzburg
- 2012-2015: Associate Professor Work & Organizational Psychology, Open Universiteit Nederland
- 2007-2012: Assistant Professor Work & Organizational Psychology, Technische Universiteit Eindhoven
- 2006: Promotion (Dr. Phil.), Technische Universität Dortmund
- 2001: Psychologie (Diplom), Universität Mannheim
Mitgliedschaften:
- Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs); Fachgruppen : Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik & Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie
- European Association of Work and Organizational Psychology ( EAWOP )
- Academy of Management (AoM)
- Society of Industrial and Organizational Psychology ( SIOP )
Aktuelle Publikationen
· Schelp, L. Bipp, T., Gado, S. & Daumiller, M. (2022). Fostering learning goals at work: The interplay of dispositional
and workplace learning goal orientation and supervisor’s appraisal behavior. Psychological Reports
·
Wallmann-Sperlich,
B., Bucksch, J., Lendt, C., Biallas, B., Bipp, T. & Froboese, I. (in
press). Home office shift and sedentary behavior in Germany during the COVID-19
pandemic: Descriptives and related socio-ecological correlates. Ergonomics.
·
Walczok, M.
& Bipp, T. (2023). Investigating the effect of intelligent
assitance systems on motivational work characteristics in assembly. Journal
of Intelligent Manufacturing, 1-14. https://doi.org/10.1007/s10845-023-02086-4
·
Bipp, T. &
Zacher, H. (2022). Individual differences at work. In H. Zacher & U.
Lehmann-Willenbrock (Eds). Work, Organizational, and Business Psychology (p.
63-77). Kohlhammer Verlag.
· Beinicke, A., & Bipp, T.
(2022) (Hrsg.). Strategische Personalentwicklung – psychologische,
pädagogische und betriebswirtschaftliche Kernthemen. 2. Auflage. Buch in
der Reihe „Meet the Experts“ (Herausgeber der Reihe: B. Spinath). Heidelberg:
Springer.
· Schelp, L., Bipp , T., &
van Dam, K. (2022). Interaction effect of dispositional and workplace goals on
occupational self-efficacy and negative affect. Journal of Personnel
Psychology , 21 (3), 14-159. https://doi.org/10.1027/1866-5888/a000297
· Ebert, T. & Bipp , T. (2022). Tomayto,
tomahto? An empirical comparison and integration of job crafting perspectives. European
Journal of Psychological Assessment, 38(4), 307-319. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000669
·
Oberländer, M. & Bipp , T. (2022). Do
digital competencies and social support boost work engagement during the
COVID-19 pandemic? Computers in Human Behavior, 130, 107127, https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107172
·
Gado, S.,
Kempen, R. , Lingelbach, K., & Bipp , T. (2022). Artificial
Intelligence in Psychology: How Can We Enable Psychology Students to Accept and
Use Artificial Intelligence? Psychology Learning & Teaching (PLAT) ,
21(1), 37-56. https://doi.org/10.1177/14757257211037149
·
Bipp , T.,
Kleingeld, P.A.M. & Schelp, L. (2021). Achievement goals as
drivers of work engagement. Psychological Reports, 124 (5), 2180-2202 . https://doi.org/10.1177/0033294120959778
·
Castille, C.
M., Oswald. F., Marin. S., & Bipp , T. (2020). Credibility
multipliers: Simple yet effective tactics for practicing open science
principles. TIP Column. TIP Articel - SIOP
·
Theis, L.,
& Bipp , T. (2020). Workplace goal orientation: Construct and
criterion-related validity at work. European Journal of Psychological
Assessment, 36 (2) , 399-409. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000522
·
Bipp , T.,
Kleingeld, P.A.M. & Snijders, C.C. (2020). Aberrant personality tendencies
and academic success throughout engineering education. Journal of
Personality, 88 (2) , 201-216. https://doi.org/10.1111/jopy.12479
·
Oberländer, M. , Beinicke, A., & Bipp ,
T. (2020). Digital competencies: A review of the lite-rature and applications
in the workplace. Computers & Education, 146, 103752. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103752
·
Bipp, T., Kleingeld, P.A.M., & Ebert, T. (2019). Core
self-evaluations as person-related resource for motivation and health. Personality
and Individual Differences, Special Issue “Healthy Organizations”, 151, 109556.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.109556
Alle Publikationen
Folge dem Team auf Instagram für aktuelle Informationen und Mitteilungen:
ao_heidelberg